Dinsdag 4 Mei 2004

Via de districtshoofdstad KATI rijden wij naar één van onze favorieten: Sikorobougou. Deze in januari nog sappig groene regio ligt er nu door de verzengende hitte dor bij. Na de uien en tomaten had men als tweede gewas tabak geplant, die net geoogst was. Tot na het regenseizoen heeft men nu voldoende tijd om de 20 meter lange dam in het riviertje te bouwen, waardoor meer water voor de tuinen beschikbaar komt en men later rijst in de vochtige bedding kan planten.

De school blijkt na de aanloopmoeilijkheden goed te lopen, al moet er minimaal 1 onderwijzer bij komen. Het medische centrum ziet er gelikt uit dank zij onze geweldige matrone Hawa.

De meeting met de aandoenlijk broze dorpsoudsten wordt besloten met een lunch uit teiltjes, waarna wij afscheid nemen. Intussen is het weer 41°.

In Fanafié komt onze school voor voortgezet onderwijs nog beter tot zijn recht nu alles kaal en dor is, met ervoor geplante roodbloeiende calla’s als vrolijke noot. Met de energieke directeur Camara bespreken wij de werving van leerlingen, in het bijzonder meisjes, waarvoor wij indien nodig uit ons “meidenfonds” het schoolgeld zullen betalen. Al lange tijd vraagt men hier om licht voor een school om moeilijk lerende kinderen’savonds te kunnen bijscholen, terwijl de klassen dan ook voor ouderenonderricht gebruikt kunnen worden. Ons plan voor kleine kantines voor een eenvoudig middagmaal voor kinderen, die tussen de middag niet naar huis kunnen, vindt enthousiaste bijval. Wij willen deze kantines bij alle scholen voor voortgezet onderwijs bouwen, omdat de leerlingen vaak van heinde en verre komen en zullen hiervoor bij de Wereld Voedsel Organisatie subsidie aanvragen. Ook de kleine bibliotheken worden besproken en alle directeuren zullen hiervoor een boekenlijst indienen, die een breed interessegebied moet omvatten. Wij willen hiermee voorkomen, dat onze “provinciaaltjes” bij verdere studie in de stad lijden onder een achterstand in de algemene ontwikkeling door vroegere isolatie ( geen TV, geen kranten).

Het door ons gerenoveerde medische centrum ziet er nu als een nieuwbouw uit, met een kleine apotheek en adequaat bevallingsbed en de commune is ons er dan ook zeer dankbaar voor.

Op de terugweg naar Bamako bezoeken wij nog de Hr. Konaté, planificateur van het Ministerie van Onderwijs, die zich heel enthousiast toont over het door onze stichting bereikte: 7 lagere scholen en 4 scholen voor voortgezet onderwijs in ruim 5 jaar. Hij zal voor de opening van zaterdag een afvaardiging sturen.

Terwijl ik het rapport schrijf gaat Marlies naar de markt en na een gezamenlijk maal gaan wij al gauw richting kamers.