Zaterdag 8 Mei 2004

Wij ontbijten met Diallo, onze toekomstige lepra-arts, die ons vertelt dat de grote hitte een ware slachting aanricht onder de ouderen in Mali. Marlies, die ook erge last van de hitte heeft, wordt onwel en gaat naar haar kamer.

Een half uur later komt de Hr. Cissé zijn opwachting maken, rechterhand van de Minister van Binnenlandse Zaken, directeur van het bureau van de O.N.G.’s in Mali en persoonlijke vriend van de president. Er volgt een stortvloed van complimenten en dankbetuigingen, zelfs de vrouw van de president had met hem over ons gesproken.

Onze stichting behoort volgens hem tot de 10 beste van de in totaal 2000 O.N.G.’s die in Mali werkzaam zijn! Wij rijden gezamenlijk naar M’Piébougou, waar ons een grote menigte van jagers, schoolkinderen, vrouwencomités, etc. opwachtte. Het dorps-en schoolbestuur brengt ons naar de vele officiële gasten, zoals de prefect van Kati, de président du conseil van Kati, de directeur van het C.A.P. van Kati, gedeputeerden uit Bamako en het wordt een hartelijk weerzien, omdat ik hen intussen goed ken.

De leerlingen voeren weer een toneelstuk op om het belang van scholing te onderstrepen, waarna alle officials hun zegje moesten doen, ook al omdat er twee televisieploegen en vele fotografen zijn. Zoals iedere dag stijgt de temperatuur boven de 40° en alle Afrikanen hebben er last van, terwijl Marlies en ik er uitzien alsof wij onder de douche gestaan hebben.Tijdens mijn bescheiden speech houdt men de rode paraplu van Marlies boven mijn hoofd,dat zullen leuke opnames worden…

Men heeft hier 736 leerlingen en voor oktober verwacht men zelfs nog meer gegadigden, zodat onze nieuwe school, die er prima uitziet, een noodzakelijke aanwinst is. Nadat ik het lint samen met de mooie gedeputeerde Mevr. Traoré uit Bamako en de directeur van het C.A.P. heb doorgeknipt, stromen de klassen vol met nieuwsgierigen. Hierna had iedereen honger en aan de teiltjes was vandaag echt niet te ontkomen. Daar de hele regio vertegenwoordigd was vormden zich al snel praatgroepen, waarbij een paar mensen hun kans waarnamen om mij om hulp te vragen.

Terug in het hotel hangen Marlies ’s avonds voor de buis , en ja hoor: op het 8-uur nieuws volgt een reportage van onze opening, die men na de hoofdfilm die avond nog eens zal uitzenden. Tevreden schuiven wij tussen de koele lakens.