Zondag 9 Mei 2004

Ik wil eigenlijk nog een beleefdheidsbezoek brengen aan de Paramount-Chief van Bamako, Titi Niaré, pleegvader van Niakaté, maar sinds Chirac en Khadafi er hun opwachting gemaakt hebben is hij nog belangrijker ( lees: gaga ) en Niakaté raadt het mij af. Titit is toch al boos op mij, omdat ik voor hem niet voor koeien en een tractor gezorgd heb, want daarvan hadden wij er in Holland toch genoeg!

Niakaté komt naar het hotel met de budgets en certificaten van betalingen, om met mij de week te evalueren en verdere projecten te bespreken. Wij kunnen op zeer productieve dagen terugzien, met over het algemeen goede resultaten. Wij plannen maatregelen om zwakke broeders intensiever te begeleiden en dwarsliggers te elimineren. Het hangt nu van onze financiële situatie af welke plannen wij dit jaar nog kunnen verwezenlijken. Wij hebben al wat toezeggingen van hulp en wij zullen er hard aan werken om de benodigde fondsen te verwerven.

Door de regentijd zijn onze regio’s pas weer eind september bereikbaar, zodat de volgende reis begin oktober gepland is.

Ter overdenking: Er gaat meer geld uit ontwikkelingslanden naar rijke landen dan omgekeerd. Volgens Kofi Anan ging er vorig jaar 200 miljard dollar uit de ontwikkelingslanden naar “andere landen”. De wereldwijde ontwikkelingshulp bedraagt 56 miljard dollar en men gaf in het westen 800 miljard uit aan defensie!